چه کسانی مجاز به شرکت در آزمون نظام مهندسی هستند؟

بازنشر محتواهای خوب فارسی در مورد تکنولوژی و مهندسی

چه کسانی مجاز به شرکت در آزمون نظام مهندسی هستند؟

چه کسانی مجاز به شرکت در آزمون نظام مهندسی هستند؟
یکی از سوالات رایج برای آزمون این است که چه کسانی مجاز به شرکت در آزمون نظام مهندسی هستند؟ ببینید دوستان، اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگوییم، شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی سخت نیست و برای اکثر مهندسینی که 3 سال از فارغ التحصیلشان گذشته، میسر است. یعنی در واقع اینکه چه کسانی مجاز به شرکت در آزمون نظام مهندسی هستند، باید بگوییم تمامی مهندسین رشته های ساختمانی اعم از عمران، ترافیک، شهرسازی، معماری، تاسیسات برق و مکانیک که مدرک لیسانسشان گرفته اند و سال است از زمان دریافت مدرک مهندسی شان میگذرد.

حالا بحث اینکه شرایط شرکت در آزمون چیست و دقیقا از لحاظ رشته های تحصیلی و زیرشاخه و وضعیت پایان خدمات چه کسانی مجاز به شرکت در آزمون نظام مهندسی هستند، در ادامه توضیح داده ایم.

آزمون در هر سال در چند نوبت برگزار میشود؟
ثبت نام آزمون نظام مهندسی هر ساله در چند نوبت  انجام می گیرد و داوطلبان بسیاری در رشته‌های مختلف مانند معماری، برق، عمران مکانیک و غیره جهت به دست آوردن پروانه نظام مهندسی و گواهی اشتغال در این آزمون شرکت می‌کنند،  آزمون نظام مهندسی رقابتی نیست و  هر مهندسی که به بیش از ۳۰ سوال پاسخ درست بدهد راهی نظام مهندسی میشود.

آزمون نظام مهندسی در هر سال بیش از  دو بار برگزار می‌شود برای مثال در سال ۱۴۰۱ ۴ در ۴ نوبت صورت گرفت. یا در سال جاری فعلا در مرداد ماه برگزار شد.   زمان ثبت نام آزمون نظام مهندسی،  توسط مجری برگزار کننده آزمون به صورت اطلاعیه اعلام می‌گردد، البته زمان ثبت نام در هر کدام از آزمون‌ها در بازه زمانی مشخص می‌باشد و شما می‌توانید از طریق این سایت از زمان دقیق ثبت نام در آزمون نظام مهندسی به راحتی اطلاع یابید، ضمن اینکه  در صورت تمدید مهلت ثبت نام آزمون نظام مهندسی نیز به اطلاع داوطلبان خواهد رسید، همچنین شما می‌توانید دفترچه آزمون نظام مهندسی را از این سایت دانلود نمایید.  در ادامه همراه ما باشید تا با شرایط و ثبت نام آزمون نظام مهندسی مطلع شوید.

 

هدف از شرکت در آزمون نظام مهندسی چیست؟
هدف نهایی این آزمون سنجش دانش فنی و کاربردی مهندسان برای اخذ پروانه نظام مهندسی برای فعالیت در بخشهای مختلف صنعت ساختمان می‌باشد. این آزمون، توسط دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شده و پروانه نظام مهندسی ساختمان نیز توسط اداره کل راه و شهرسازی هر استان صادر می شود. عضویت در سازمان نظام مهندسی نیاز به قبولی در آزمون ندارد؛ اما اخذ پروانه نظام مهندسی منوط به قبولی در آزمون می‌باشد. مهندسین برق با در اختیار داشتن این پروانه می توانند پروژه های طراحی و نظارت تاسیسات برقی ساختمانها را تحویل گرفته و از این طریق درآمدزایی نمایند.

این آزمون به صورت کتاب باز (open) book) برگزار شده و داوطلبان مجاز به استفاده از هر نوع کتاب جزوه و ماشین حساب میباشند سوالات برای کل کشور و برای تمامی مدارک تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا یکسان بوده و بعد از قبولی نیز تفاوتی بین افراد قبول شده از لحاظ نمره قبولی و مدرک تحصیلی وجود ندارد.

ما مطلبی در مورد قبولی در آزمون نظام مهندسی تولید کرده ایم. بخوانید.  

شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی چیست؟
مهندسان پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی در مقطع لیسانس و بالاتر از آن می‌توانند با پرداخت حق عضویت سالیانه و ارائه مدارک مورد نیاز در این سازمان عضو شوند. توجه داشته باشید جهت عضویت در سازمان نیاز به آزمون یا گذراندن سنوات نیست ولی برای اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی می‌بایست با توجه به ضوابط در آزمون‌ نظام مهندسی شرکت نمایید و پس از تعیین صلاحیت از مزایای آن بهره‌مند شوید.

شرط معدل در آزمون نظام مهندسی چیست؟
خیلی از داوطلبین از ما در مورد شرط معدل در آزمون نظام مهندسی مبپرسند، در جواب به دوستانی که فکر میکنند که معدل کارشناسی جزو شرایط شرکت است باید بگوییم که برای ثبت نام در آزمون نظام مهندسی، معدل شرط نیست. نیاز نیست نگران این باشید که معدلتان پایین است و یا خوشحال باشید که معدلتان بالاست. چرا که معدل جزو شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی نیست.  یک کلام “برای شرکت در آزمون نظام مهندسی شرط معدل وجود ندارد.” 

مدرک تحصیلی برای ثبت نام آزمون نظام مهندسی  
برای ثبت نام آزمون نظام مهندسی به آخرین مدرک تحصیلی داوطلب نیاز است و داوطلبانی  که دارای مدرک تاسیسات مکانیکی، عمران، معماری، نقشه برداری، ترافیک، تاسیسات برقی و شهرسازی هستند، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

لازم به ذکر است که داوطلبان مجاز برای شرکت در آزمون نظام مهندسی در مقطع کارشناسی باید سه سال سابقه کار حرفه ای داشته باشند، همچنین داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد نیز با  دو سال سابقه کار حرفه ای و داوطلبان مقطع دکتری با یک سال سابقه کار حرفه ای مجاز هستند که در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

البته داوطلبانی که دارای مدرک کاردانی هستند نیز می‌توانند در این آزمون شرکت کنند و برای این گروه آزمونی اختصاصی برگزار می‌شود که تنها افرادی مجاز به شرکت در این آزمون هستند که حداقل ۵ سال سابقه کار حرفه ای داشته باشند و مدرک تحصیلی آنها مورد تائید وزارت علوم باشد، همچنین داوطلبان دارای مدرک کاردانی که مدرک آنها مورد تایید وازتخانه‌های دولتی است نیز با سابقه کار ۶ سال، مجاز به شرکت در آزمون مهندسی مختص کاردان ها هستند.

رشته و گرایش های آزمون های نظام مهندسی
این آزمون در هفت رشته اصلی برگزار می شود:

عمران: در سه صلاحیت محاسبات نظارت و اجرا
معماری: در سه صلاحیت : طراحی، نظارت و اجرا
تاسیسات برقی: در دو صلاحیت طراحی و نظارت
تاسیسات مکانیکی: در دو صلاحیت طراحی و نظارت
ترافیک
شهرسازی
نقشه برداری
برای هر صلاحیت، آزمون مجزا برگزار شده و طبیعتاً باید برای هر یک از صلاحیت ها به صورت مجزا ثبت نام انجام شود هیچکدام از صلاحیت ها پیش نیاز دیگری نیستند؛ و در صورتی که مدرک تحصیلی اجازه دهد میتوان در همه صلاحیتهای یک رشته به صورت همزمان شرکت کرد.


 

️ آزمون نظام مهندسی هر ساله چه زمانی برگزار می شود؟
همانطور که گفته شد، آزمون نظام مهندسی 2 بار در سال، جهت پذیرش در نیمسال اول و دوم برگزار می شود. زمان ثبت نام در  آزمون نظام مهندسی در نیم سال اول در ماه اردیبهشت و در نیم سال دوم، ۲۳ الی ۳۰ آبان است. کسانی که نتوانسته اند در آزمون شهریور ماه شرکت کنند، میتوانند در آبان ماه ثبت نام کرده و دی ماه آزمون بدهند.  به طور کلی ثبت نام آزمون نظام مهندسی در دو نوبت، اردیبهشت و آبان انجام شده و زمان آزمون، شهریور و دی ماه است.

 
با توجه به اظلاعات، زمان آزمون نظام مهندسی در نیم سال دوم، در در دو نوبت صبح و عصر و در تاریخ های 8 و 9 دی ماه 1401 برگزار خواهد شد. همانطور که گفته شد، ممکن است سال به سال، تاریخ آزمون نظام مهندسی تغییر کند. اما لازم است بگوییم که به محض دریافت اطلاعات، زمان ثبت نام و آزمون نظام مهندسی در این مقاله اطلاع رسانی میشود. پس میتوانید این پست را  book mark کنید تا برای همیشه داشته باشید.

 

جهت شرکت در  آزمون نظام مهندسی باید به چه سایتی مراجعه نمود؟
داوطلبان عزیز، میتوانند برای ثبت نام در آزمون نظام مهندسی که در دو نوبت شهریور و دی برگزار میشود، به سامانه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به نشانی inbr.ir مراجعه نمایند.

 

نحوه ثبت نام آزمون نظام مهندسی – راهنمای مراحل  
مراجعه به سایت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به نشانی inbr.ir

   

انتخاب گزینه ” سامانه آزمون های ورود به حرفه ” از منوی سایت

   

انتخاب گزینه ” ثبت نام آزمون ورود به حرفه مهندسان 1402″

 

انتخاب گزینه ” خرید کارت ” از منوی سمت راست سایت

   

انتخاب کارت مورد نظر و تکمیل اطلاعات و پرداخت هزینه

 

ورود به فرآیند ثبت نام با وارد کردن سریال کارت اعتباری خریداری شده
بارگذاری فایل عکس 3*4 داوطلب
تکمیل اطلاعات ثبت نامی ، تحصیلی و آزمونی
بررسی و تایید اطلاعات ثبت شده
اتمام ثبت نام و صدور شماره پرونده و کد رهگیری
 

راهنمای ثبت نام آزمون نظام مهندسی 
ثبت نام نظام مهندسی از طریق سایت معاونت مسکن و شهرسازی انجام گرفته است و بر این اساس داوطلبان با مراجعه به  inbr.ir – سامانه ثبت نام آزمون نظام مهندسی و پرداخت هزینه تعیین شده، در این آزمون شرکت کرده اند.

افرادی که قصد دارند پروانه اشتغال و اخذ شماره مهندسی را به دست آورند لازم است در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند و نمره قبولی را کسب نمایند، در ادامه مطلب نحوه ثبت نام در این آزمون را برای شما شرح می‌دهیم.

برای شرکت در آزمون نظام مهندسی ابتدا لازم است به سایت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مراجعه کنید و همچنین می‌توانید عبارت inbr.ir  را سرچ کنید، پس از ورود به صفحه اصلی، از لیست بالای صفحه، گزینه  آزمون‌های ورود به حرفه را انتخاب کنید.

در گام بعدی گزینه ثبت نام در آزمون  در سال جدید را انتخاب می‌کنید، حال باید گزینه خرید کارت را انتخاب کنید و با پرداخت هزینه ثبت نام، کارت اعتباری ثبت نام را تهیه کنید، این کارت دارای شماره پرونده و رمز عبور می‌باشد. در مرحله بعد در صفحه ثبت نام آزمون، گزینه تایید و ادامه را بزنید تا وارد صفحه ثبت نام شوید و با ثبت مشخصات خواسته شده، ثبت نام را انجام دهید.

 

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.